fredag 9 augusti 2013

Sega sirapssnittar

Igår fick jag smaka på dessa underbara kakor som syrran hade bakat, de är fantastiskt goda! Det gjorde att jag blev sugen på att baka dem själv. Receptet kommer från boken "Tofvehult".

200 g smör (rumsvarmt)
1 ½ dl socker
½ - 1 dl ljus sirap
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
5 dl mjöl

Rör ihop smör, socker och sirap. Ta den mindre mängden sirap först och ta mer i slutet om inte degen går ihop. Tillsätt vaniljsocker, bakpulver och mjöl. Rör tills det går att forma degen. Forma degen till en rulle lika lång som plåten. Dela den på längden och lägg den snittade ytan mot plåten. Platta till lite. In i ugnen, 175 grader, i ca 15-20 minuter. Ta ut de gyllenbruna längderna och skär snittar av dem medan de är varma.



Kram Jenny

3 kommentarer:

  1. Hej! När jag googlade på sirapssnittar så hittade jag ditt recept. Jag provade och det blev jättebra! Skrev om det här.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vet inte varför länken försvann...
    https://livetemellan.wordpress.com/2015/02/12/sirapssnittar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad gulligt av dig :) Ja visst är de goda!
      Kram

      Radera